

KOVÁCS Szilárd: Laudate Dominum
Előjátékok és intonációk a Római Katolikus Népénektárhoz
DIGITÁLIS KIADVÁNY
Szerző: Kovács Szilárd (1976*)
Cím: Laudate Dominum
Műfaj: orgonamű
Oldalszám: 108
Katalógusszám: FZ-2017-01-003
ISMN: 978-615-5632-61-7
Ár: INGYENES
Ismertető: A Laudate Dominum elsősorban az egyházzenét tanulók és művelők számára készült, hogy segítsen hivatásuk gyakorlásában. Eddigi tapasztalataim alapján a gyűjtemény minden képzési szinten képes anyagot nyújtani a hangszertanuláshoz, az alapfokútól a felsőfokú orgonatudást igénylő darabok széles spektrumát vonultatja fel. A tíz évvel ezelőtt megjelentetett opus most az évforduló kapcsán is megérett egy második, bővített kiadásra.
Az orgona a Római Katolikus Egyház hivatalos hangszere. Zenei hitvallásom, hogy ez fordítva is igaz: az orgonajáték fő közege a liturgia, hiszen elsődleges funkciója nem más, mint a liturgikus cselekmény kiszolgálása, zenei részeinek színvonalemelése.
A saját énekrepertoárhoz kapcsolt nagyrészt 18. századi stílusú kompozíciós eljárások nem csak a hangszeres készségek fejlesztését szolgálhatják: az analitikusan közelítő muzsikus, egyházzenész más muníciókra is szert tehet, a tételtípusok megismerése által várhatóan beindulhatnak bizonyos kreatív folyamatok az egyéni liturgikus hangszeres megnyilvánulások során. A Laudate Dominum nem az egyetlen utat jelenti, sokkal inkább irányokat kívánok mutatni a közölt minták által. Mivel egy az évszázadok során már "letesztelt" zenei eszköztárról van szó. A kompozíciós modellek követése gazdagíthatja a liturgia zenei részét, azon belül az orgonás megszólalásokat, melyek szoros összefüggésben állnak a közös éneklés motiváltságával és minőségével. A kötetben a darabok nem nehézségi sorrendben szerepelnek, a helyes didaktikai lépcsők kialakítása tanári feladat.
Néhány szót megérdemelnek az első kiadáshoz képest történt változtatások. A korábbi 40 helyett 45 előjáték és egy teljes korálpartita (46. szám alatt) kerül most közlésre. A 45 előjátékkal, a számmal utalni szerettem volna Johann Sebastian Bach híres - és megismételhetetlen, ugyanakkor iskolateremtő - opuszára, az Orgelbüchlein ciklusra.
Külön köszönettel tartozom dr. Karasszon Dezsőnek a liturgikus orgonajátékban való jártasságom megalapozásáért és a Laudate Dominum első és második kiadásának lektorálásáért, utóbbiban dr. Dobiné dr. Jakab Hedvig is részt vett, akinek szintén hálával tartozom.
Végezetül álljon itt a 150. zsoltár egy szorosan idekapcsolódó gondolata:
"Laudate Dominum in cordis et organo"